inleiding
Ons opvoedingsproject is geen document van honderden pagina's, dus neemt u gerust even de tijd om de normen en waarden door te nemen die we onze leerlingen willen meegeven.
Er wordt geopteerd voor een kernachtig opvoedingsproject. De doelstellingen komen uit de vakoverschrijdende thema's die in het leerplan opgenomen zijn. Vakoverschrijdende thema's zijn onderwerpen die in verschillende leervakken behandeld worden of buiten de vakken aan bod komen. Die onderwerpen zijn: leren leren, sociale vaardigheden, opvoeden tot burgerzin (democratie), gezondheidsopvoeding en milieu-opvoeding. Die vijf sluiten naadloos aan bij de hoofddoelstelling: opvoeden vanuit een christelijke levensopvatting, het religieuze (verbonden) en de liefde (goed en gelukkig) staan daarin centraal. De christelijke inspiratie wordt als laatste punt geformuleerd zodat het belangrijkste punt het laatste woord heeft.
pijlers
De zes doelstellingen:
leervaardig
Wij willen onze leerlingen onderwijs met kwaliteit aanbieden; we willen ze leren ernstig werken, voor hun eigen toekomst en die van onze samenleving.
sociaal
Wij willen onze leerlingen motiveren om met anderen steeds overleg te plegen en samen te werken. Wij sillen dat ze kunnen opkomen voor zichzelf, zonder anderen te schaden.
democratisch
Wij willen dat onze leerlingen hun rechten kennen en hun plichten nakomen en anderen respecteren in denken en handelen.
milieubewust
Wij willen onze school en omgeving aangenaam en aantrekkelijk maken. We willen dat onze leerlingen zorg leren dragen voor de natuur en het milieu.
gezond
Wij sporen onze leerlingen aan om gezond te leven en trachten ze weerbaar te maken tegen risicogedrag.
verbonden, goed en gelukkig
Vanuit een open, christelijke visie willen we dat leerlingen goede mensen worden, zelf gelukkig zijn en anderen gelukkig maken. We willen, verbonden met elkaar, op zoek gaan naar wie mensen samenbrengt en naar wat mensen verbindt.
inbreng leerlingen
Wat wordt er van de leerlingen verwacht om deze doelstellingen te realiseren?
leervaardig
We willen dat onze leerlingen, aanvankelijk onder begeleiding, een goede studiemethode opbouwen, om ze uiteindelijk zelfstandig te hanteren.
sociaal
De leerlingen zullen leren overleggen en samenwerken met mensen op school en daarbuiten.
democratisch
We verwachten dat onze leerlingen verantwoordelijkheid leren dragen en, via werkgroepen en leerlingenraden, tot overleg komen.
milieubewust
De leerlingen moeten respect hebben voor materiaal en omgeving en actief meewerken aan het milieubeleid op school.
gezond
We verwachten dat onze leerlingen zorg dragen voor hun eigen lichaam en de gezondheid van anderen.
verbonden, goed en gelukkig
We wensen dat de leerlingen aandacht hebben voor levenswaarden zoals, verdraagzaamheid, geduld, vertrouwen, rechtvaardigheid, oprechtheid, goedheid, ... en zo bijdragen tot het eigen geluk en dat van anderen. De leerlingen moeten respect opbrengen voor de wijze waarop geloof beleefd en gevierd wordt en ervoor openstaan.